Reportage: Gedeelde ruimte voor het verkeer (van Tjerk Gualthérie van Weezel)
Een verkeersgebied zonder stoplichten, stoepranden of andere markeringen, voor voetgangers én fietsers - het idee van 'shared space' lijkt vragen om ongelukken. Maar het blijkt wel wonderwel te werken....
Ga naar artikelSteerneman’s beschrijving en toelichting op wat positieve psychologie kan bijdragen aan de praktijk op scholen en in organisaties wordt verrassend helder beschreven en onderbouwd. Het gedachtengoed van de positieve psychologie is bij de auteur in goede handen.
Het gaat om een vlot lezend boek met vele leuke en steeds adequate illustraties, die niet alleen begrippen uitbeelden, maar door de aard van hun vormgeving voegen ze er vaak ook nog iets aan toe. Men stuit als lezer met regelmaat op precieze en bondige formuleringen. Een goed voorbeeld is de zin “Positieve psychologie richt zich op krachten niet op klachten”. Daar staat alles in, hoe de idee van de positieve psychologie ontstond, hoe omvattend die idee is, waarop moet worden gefocust (talent en competentie) en wat haar meerwaarde is voor welbevinden en optimaal functioneren.
BestelDit boek trok veel aandacht als een van de eerste toepassingen vanuit de positieve psychologie op het terrein van het management van bedrijven en organisaties. Een en ander is gebaseerd op systematisch wetenschappelijk onderzoek naar de aard van leiderschap (van leidinggevenden en managers). Uit empirisch onderzoek blijkt dat bedrijven en organisaties, die gekenmerkt worden door positief leiderschap, om die reden buitengewoon succesvol zijn. Het beschreven positief leiderschap baseert zich overwegend op een viertal strategieën, die gericht zijn op het scheppen en toelaten van een positief organisatie klimaat, het stimuleren en onderhouden van positieve verhoudingen en relaties, het mogelijk maken van positieve communicatie en elkaar aanspreken op positieve betekenis- en zingeving. Het management en de leiding van de betrokken organisaties zien steeds consequent toe op de samenhangende toepassing van dat viertal strategieën. In 2012 verscheen een enigszins geactualiseerde editie.
BestelSamen met Dr.ir. Aldert Dreimüller vertaalden en bewerkten wij het aansprekende boek van Kim Cameron. Wij hadden beiden het genoegen om Kim Cameron eerder te leren kennen. De indruk die zijn boek op ons maakte, was voor ons reden om het –in een Nederlandse versie- ook hier onder de aandacht te brengen. Wat ons vooral aansprak is dat de effecten van het viertal positief stimulerende strategieën met empirisch bewijs worden onderbouwd. Wij vonden en vinden het belangrijk om deze inzichten ook toegankelijk te maken voor Nederlandse leidinggevenden en managers. Het streven naar je goed voelen met je werk en geluk voor iedereen na te streven leidt tot veel betere en zelfs opzienbarende prestaties, dan ervan uit te gaan dat eerst en vooral gepresteerd moet worden, zonder acht te slaan op de aard van cultuur, relaties, communicatie en betekenisbeleving.
Vijf jaar na het succesvolle ‘Positive Leadership’ boek en met nog meer empirisch bewijs dat positief leidinggeven voert tot in het oog springende effectieve bedrijfsresultaten, was en is er vraag naar specifieke handreikingen en aanpakken om nog beter handen en voeten te geven aan positiviteit in organisaties. Dit boek behandelt een vijftal sets van concrete toepassingen.
Tevens wordt nog eens duidelijk gemaakt dat het bij positief leiderschap allesbehalve gaat om “soft”, zachtaardig of om naïef geneuzel. Het gaat bij de omgang met medewerkers niet om zoetsappigheid of verwennerij, maar om respect en om persoonlijk uitdagen als beste manier om hindernissen te overwinnen. Focus, inzet en vasthouden zijn doorslaggevend voor het bereiken van de beoogde resultaten. Er worden meerdere technieken besproken en qua effectiviteit onderbouwd, die bovendien goed passen naast zulke bekende interventies als teambuilding en het ontwikkelen van vertrouwen, consensus en invloed. De eerste gaat over het scheppen van een cultuur-van weldoen, de tweede zet in op het ontwikkelen en instandhouden van positieve energienetwerken, de derde strategie focust op meer dan normale doelen, de zogenoemde Everest doelen, terwijl de vierde zich richt op de organisatorische dynamiek en hoe je positief leiderschap in een context van concurrerende waarden, daadwerkelijk waar maakt in organisaties.
BestelDe vele positieve reacties op het eerste boek en ons enthousiasme voor het verhelderend, nog meer operationele uitdiepen van hoe je positief leiderschap kunt vormgeven, stimuleerden ons om ook dit tweede boek te vertalen. Aanstonds wordt in het boek gewezen op het onmiskenbare, algemene belang van positiviteit, dat mensen laat groeien door positieve energie op te wekken, wat ook weer leidt tot een bewezen langere levensduur.
In bedrijfscontext en voor organisaties is van essentieel belang om vooral een cultuur-van-weldoen (‘abundance’) te scheppen, naast het ontwikkelen en in kaart brengen van positieve energie-netwerken. Feedback geven op negatieve voorvallen, die af te keuren zijn of gecorrigeerd moeten worden kan wel degelijk duidelijk gebeuren en zelfs zonder dat het hoeft te leiden tot defensief gedrag of tot conflicten. Positief leiderschap mikt doelbewust op uitgesproken (“Everest”) doelen, voorbij het normale. Uiteraard is er oog voor wat speelt op het niveau van de organisatie met haar eigen dynamiek, complexiteit en concurrerende waarden en hoe daarmee het best is om te gaan.
Bestel